"Co należy jeść, aby być zdrowym?" - zajęcia w klasie 3 "B"

 Klasa 3 "B" w roku szkolnym 2017/2018 bierze udział w programie pt. "Zdrowo jem, więcej wiem!". Z tego powodu dnia 25 października 2017 r. przeprowadzone zostały w klasie zajęcia, których temat brzmiał następująco: „Co należy jeść, aby być zdrowym?”.

Już na samym początku dzieci wykazały się dużą wiedzą na temat zdrowego odżywiania oraz prawidłowego stylu życia, jednakże realizowane treści zajęć poszerzyły i utrwaliły ich wiadomości.

Na wstępie dzieci zapoznały się z wierszem Stanisława Jachowicza pt. "Chory kotek”, a następnie odpowiadały na pytania dotyczące tekstu. Tematyka wiersza dotyczy nieprawidłowej diety i jej wpływu na zdrowie i samopoczucie, o czym dzieci chętnie dyskutowały tworząc na tablicy m.in. "burzę mózgów” odnośnie zdrowego odżywiania. Wielką frajdę sprawiła dzieciom także zabawa edukacyjna „Postaw diagnozę”, gdzie musiały samodzielnie dopasować dolegliwości wynikające z nieprawidłowej diety. Trzecioklasiści chętnie uczestniczyli w rozmowie na temat tego, co ludzie powinni jeść, a z jakich produktów powinni zrezygnować. Aby utrwalić dzieciom zgromadzoną wiedzę zasiedliśmy przed telewizorem, by obejrzeć krótki filmik edukacyjny pt. "Zachowaj równowagę”, który prowadził znany kucharz, Pascal Brodnicki.

W filmiku ukazane zostały dzieciom szczegółowe informacje na temat witamin, produktów, które człowiek powinien jeść w trakcie poszczególnych posiłków: na śniadanie, na drugie śniadanie, na obiad, na podwieczorek oraz na kolację, a także wiadomości dotyczące wpływu aktywności fizycznej na zdrowie człowieka. Podczas oglądania filmiku i pogadanki z nauczycielem klasa zapoznała się z Piramidą Zdrowia, którą później wspólnie wykonaliśmy, a która następnie zawisła na klasowej ścianie, by codziennie już przypominać najmłodszym, jakich produktów powinni jeść najwięcej, a jakich najmniej.

Oprócz tego trzecioklasiści wykonali w swoich zeszytach notatkę dotyczącą zdrowego odżywiania oraz przedstawili w formie rysunkowej swoje własne Piramidy Zdrowia, w które wstawili same zdrowe produkty. Dzieci chętnie przyjęli również rolę dietetyka i ustaliły wspaniałe propozycje poszczególnych posiłków. Zdrowych posiłków, bo nie zabrakło w nich przede wszystkim tego, przed czym wiele dzieci się dotychczas broniło – owoców i warzyw, a słodkości poszły na dalszy plan.

Rozmowa podsumowująca zajęcia przebiegała w formie „rundki” – każde dziecko z chęcią wyraziło swoje zdanie na temat przeprowadzonych zajęć, ich tematyki, nabytych wiadomości oraz swojego własnego zdania na temat zdrowego odżywiania. Mało tego, niektóre dzieci stwierdziły nawet, że praca kucharza czy dietetyka jest naprawdę całkiem miła i kto wie, może w przyszłości będą pracowały właśnie w tym zawodzie…