Świąteczny klimat w 3 B

Dnia 13 grudnia 2017 r. w klasie 3 B przeprowadzone zostały kolejne zajęcia z cyklu "Pomysłowy rok” pod tytułem "Dlaczego świętujemy rodzinnie?”.

Nie od dziś wiadomo, że Święta Bożego Narodzenia charakteryzują się niepowtarzalnym klimatem do którego i ci mali, i ci duzi tęsknią przez cały rok. Świąteczne porządki, zakupy, dekoracje i przygotowania w domu – zarówno te w kuchni, jak i poza nią, rozjaśniają najkrótsze i nawet najzimniejsze grudniowe dni.

Świąteczna aura wpływa na każdego, dlatego trzecioklasiście niesamowicie uradowali się na wieść o tym, iż zajęcia tego dnia będą dotyczyły właśnie tych wyjątkowych świąt. Na samym początku dzieci zaproszone zostały do obejrzenia filmiku, na którym kustosz Muzeum Etnograficznego w Krakowie – pani Małgorzata Oleszkiewicz – opowiada o tym, jak dawniej dekorowano domy i pokoje na czas Świąt Bożego Narodzenia. Po przyswojeniu wiedzy zawartej w filmiku dzieci chętnie wypowiadały się na temat dzisiejszych zwyczajów bożonarodzeniowych oraz porównywały czasy obecne do tego, o czym opowiedziała w filmiku pani Małgorzata. Okazało się, że niektóre zwyczaje sięgają bardzo dawnych czasów, ale niektóre są dość "świeże”, co dzieci bardzo szybko zauważyły. Po filmiku nastąpiło porównywanie dni świątecznych od tych codziennych i korzystając z tej okazji utrwalone zostały znajomości posługiwania się zegarem, ponieważ zadaniem dzieci (z którym większość poradziła sobie bezbłędnie!) było wskazywanie, czym różni się czas świąteczny od czasu codziennego, czyli zaznaczanie poszczególnych godzin na zegarach. Nie zapominajmy jednak, że święta pobudzają wszystkie zmysły. Czujemy je całym sobą, dlatego nawet dzieci wiedzą, że czas Bożego Narodzenia słyszymy, widzimy, dotykamy, czujemy i smakujemy.

Pracując w kilkuosobowych grupach trzecioklasiści wyłaniali najbardziej charakterystyczne świąteczne smaki, zapachy i odgłosy. Nie zabrakło więc choinki, karpia, barszczu z uszkami, pierogów, prezentów, dzwoneczków i innych ozdób, śniegu oraz gwiazdki, która przecież – choć bardzo mała – odgrywa niezwykle znaczącą rolę, wskazuje bowiem kiedy zasiadamy do wigilijnego stołu.

Na końcu zajęć dzieci tworzyły świąteczne ozdoby choinkowe, których zadaniem było późniejsze ozdobienie choinki. Pomysłowość trzecioklasistów jak zawsze była na wysokim poziomie i w mig powstało sporo kolorowych, świątecznych ozdób, które zawisły na żywej choince. Widok ubranej, pachnącej choinki wzruszył niejedno, nawet najtwardsze serduszko, a dzieciom pozostało życzyć wszystkim po prostu… Wesołych Świąt!