„Czy gwiazdy naprawdę spadają?” – zajęcia w klasie 3 „B”

Kto z nas nie lubi patrzeć w niebo i podziwiać migoczące gwiazdki? Kto z nas chociaż raz w życiu nie pomyślał swojego życzenia widząc na niebie spadające świecidełko? Jednak, czy to spadające „coś” to rzeczywiście gwiazdy? Na początku zajęć pt. „Czy gwiazdy naprawdę spadają?” z cyklu „Pomysłowy Rok” w klasie 3 „B” zdania na ten temat były podzielone, jednak trzecioklasiści bardzo szybko poszerzyli swoją wiedzę na temat gwiazd i planet poprzez aktywny i pełen zaangażowania udział w zajęciach.

Na początku zajęć w sali miała miejsce bardzo intensywna burza mózgów, której celem były odpowiedzi na pytania: czym są gwiazdy, co widać na wieczornym niebie oraz co to takiego meteoryty. Kolejnym zadaniem było ułożenie słońca i planet w odpowiedniej kolejności. I choć z pozoru może to być trudne zadanie dla 9-latków, to nasi trzecioklasiści poradzili sobie z tym bez większym problemów. Po krótkiej pogadance i wymianie doświadczeń dzieci przeniosły się do Olsztyna, gdzie pracownik Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego opowiedział im dokładnie i ze szczegółami, czym są gwiazdy i czy… rzeczywiście spadają.

Multum emocji wywołała także zabawa „Co nas atakuje?”. Początkowo dzieci myślały, że celem zabawy jest jak najtrafniejsze rzucenie papierową kulką na plansze ze zdjęciem Ziemi, lecz bardzo szybko zrozumiały, że zabawa ta ma na celu pokazanie co krąży wokół Ziemi, w jaki sposób przebija się przez atmosferę ziemską i czy rzeczywiście są to tylko i wyłącznie meteoryty, bo ta nazwa jako pierwsza pojawiała się w dziecięcych propozycjach. Jak się okazało pojęcie „meteoroidów” oraz „meteorów” jest mniej znane od pojęcia „meteorytów”, jednak po zabawie uczniowie z pewnością zapamiętali już różnicę pomiędzy powyższymi pojęciami. Ale aby ugasić ciekawość trzecioklasistów na temat meteorytów pracownik olsztyńskiego Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego po raz drugi pojawił się na naszym ekranie, tym razem opowiadając o tym, jak dzielimy meteoryty.

A skoro meteoryty spadają to z pewnością niesie to za sobą pewne skutki. Prezentacja multimedialna pomogła dzieciom nie tylko pogłębić wiedzę teoretyczną na ten temat, ale także obrazowo pokazała, czym może skończyć się bliskie spotkanie Ziemi z meteorytem. Jednak wracając do zabawy „Co nas atakuje?” dzieci próbowały samodzielnie określić, jaką rolę pełni atmosfera ziemska. Po kolejnej wymianie zdań uczniowie przystąpili do zabawy pt. „Czym jest ziemska atmosfera?”, która polegała na tym, iż wyciągnięte w górę ręce stojących blisko siebie uczniów tworzyły atmosferę, zaś położona na ich ręce piłeczka (najpierw mała, a następnie większa) symbolizowała meteoryty. Zadaniem dzieci było takie odbijanie piłeczki-meteorytów, by nie przedostały się niżej, czyli nie spadły na Ziemie.

A co jeśli już meteoryt spadnie? Dajmy na to, na Księżyc? Trzecioklasiści sprawdzili to na własnej skórze wykonując doświadczenie pt. „Dlaczego od kraterów na Księżycu biegną linie przypominające promienie?”. Do doświadczenia potrzebne było niewiele – pojemnik z mąką pokrytą kawą (dla kontrastu kolorów) – symbolizujący powierzchnię Księżyca - oraz niewielki kamień – symbolizujący meteoryt. Po zrzuceniu kamienia do pojemnika wokół wgłębienia tworzyły się promienie spowodowane siłą upadku, podobnie jak na naszym Księżycu. Po wykonaniu doświadczenia dzieci bardzo chętnie obejrzały dalszy ciąg prezentacji, który przedstawiał różnorodne kratery spowodowane meteorytami. Największe emocje wywołały w dzieciach kratery na terenie Polski, a wiedza na temat Rezerwatu Przyrody „Meteoryt Morasko” wywołała w uczniach chęć natychmiastowego zwiedzenia tego miejsca. Kto wie, może w okresie wakacyjnym ktoś wybierze się właśnie tam?

Zajęcia pt. „Czy gwiazdy naprawdę spadają?” podsumowane były wykonaniem w grupach krzyżówki. Co ciekawe, pytania wcale nie były proste, lecz dzieci w większości bez żadnych problemów sobie z nimi poradziły. Jaki z tego wniosek? Że zajęcia były bardzo ciekawe, poszerzające wiedzę i zachęcające do nauki!

Powyższe zajęcia były ostatnimi zajęciami z cyklu „Pomysłowy Rok” w niniejszym roku szkolnym, które realizowane były w klasie 3 „B”. Wszystkie tematy zajęć były ciekawe, a nasi uczniowie z chęcią brali w nich aktywny udział. A ten aktywny udział – ku naszej wielkiej radości – został doceniony przez organizatorów. W jaki sposób? Otóż w taki, że uczniowie klasy 3 „B” zostali nagrodzeni w Konkursie w ramach programu „Pomysłowy Rok” wygrywając analogowe narzędzie w pudełku do przygotowywania i prowadzenia kreatywnych i badawczych zajęć. Serdecznie gratulujemy!