Statystyka wypożyczeń za rok szkolny 2018/19

statystyka1„Interpretacja danych statystycznych to mydlenie oczu.  Za pomocą statystyki można pokazać coś, co jednocześnie jest prawdą i fałszem” -  Henning  Mankell 

Nadinterpretacją byłoby użycie w tytule sformułowania  „statystyka czytelnictwa”- z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością można stwierdzić, że w najmłodszej i dorosłej grupie Czytelników , wskaźnik wypożyczeń i czytelnictwa jest tożsamy, w pozostałych grupach wiekowych- można mieć co do tego wątpliwości. Ale już sam fakt pofatygowania się do biblioteki nie jest bez znaczenia - od czegoś trzeba zacząć…

 Kilka sformułowań z ogólnopolskich badań nad czytelnictwem dla tych, którzy zechcą  poświęcić  chwilę uwagi wykresom, ich dalszej interpretacji i swojej roli, jaką odgrywają i mogą odegrać w rozwijaniu czytelnictwa:

Z badań wynika, że nie czytają ludzie, których rodzice nie czytali. I odwrotnie, jeśli rodzice czytali, to dzieci na 90 proc. też będą czytały. To najsilniejszy faktor. Mogą też pomóc szkoły, które mają dobre biblioteki i nauczycieli, którzy zachęcą. Dlatego staramy się, by ludzie przychodzili do bibliotek nie tylko po książki, ale też na różne spotkania/warsztaty, aby tych, którzy jeszcze nie czytają, stopniowo wciągać do świata książek.

Osądzać nie można nikogoWarto zastanowić się, dlaczego nie czytamy książek?  Poznając przyczynę łatwiej spróbować jej zaradzić. Wielu z nas naprawdę nie ma czasu. Narzeka na przepracowanie i brak ochoty na jakąkolwiek aktywność intelektualną. Gdyby jednak warunki te uległy zmianie, może zechcielibyśmy sięgnąć po lekturę? Dziś i w najbliższym czasie najpewniej nie nadarzy się taka okazja, ale może za jakiś czasno przecież wakacje tuż, tuż :)

Statystyka wg klas

Statystyka wg wieku